راهنماي شستن فرش ماشيني در منزل

در اين وبلاگ درباره نكات و اصول نگهداري فرش ماشيني و نحوه نگهداري آن مطالب پست مي شود

۱۴۰ بازديد

معرفي بهترين روش ها براي شستن فرش در منزل

از بزرگترين دغدغه هاي خانم هاي خانه دار به خصوص در ايام نزديك عيد نوروز مي توان به شستشوي فرش اشاره كرد. رعايت اصول باعث مي شود تا به فرش و موكت شما آسيب نرسد.

معرفي بهترين روش ها براي شستن فرش در منزل

از بزرگترين دغدغه هاي خانم هاي خانه دار به خصوص در ايام نزديك عيد نوروز مي توان به شستشوي فرش اشاره كرد. رعايت اصول باعث مي شود تا به فرش و موكت شما آسيب نرسد.

شستن فرش با رعايت اصول

بهتر است كار شستن فرش را به قاليشويي بسپاريد

روش هاي متعددي براي شست و شوي فرش ها وجود دارد اما بهترين روش براي شستن آن سپردن فرش به قالي شويي است . با سپردن فرش هايتان به قاليشويي شما با خيال راحت مي توانيد به ساير امور خانه تكاني خود برسيد. بهتر است فرش خود را به شركت هاي معتبر قاليشويي بسپاريد و اطمينان حاصل كنيد فرشتان هنگام شستشو آسيب نمي بيند . شستشوي فرش دستباف با بافت ابريشمي را نيز به دست كاردان بسپاريد و بهتر است خودتان اقدام به شستشوي اين نوع فرش نكنيد.

نحوه شستن فرش در خانه

اگر فرش هاي منزل شما خيلي كثيف نيستند كه بخواهيد آن ها براي شست و شو را به قاليشويي بسپاريد و يا نمي خواهيد هزينه زيادي بابت شستشو فرش پرداخت كنيد و به شركت هاي قالي شويي مراجعه كنيد پس خودتان فرش هايتان را بشوييد و از تميز شدن آن لذت ببريد .

وسايل مورد نياز براي شستن فرش در منزل

براي شستن فرش در خانه به مواد شوينده و تجهيزات مختلفي نياز داريد كه قبل از شستشو فرش بايد آن ها را فراهم كنيد.

  • جاروبرقي
  • دستكش پلاستيكي
  • شامپو فرش
  • سطل
  • اسفنج تميز
  • قلمويي با موهاي نرم
  • آب
  • پارو

فضاي مناسب براي شستشو

در نظر داشته باشيد كه شستن فرش نيازمند فضاي مناسب است پس اگر فضاي مناسبي داريد و ابعاد فرشتان كوچك است با رعايت مصرف بهينه آب مي توانيد آن را در منزل به راحتي بشوييد اما اگر فرش خانه شما بيشتر از 6 متر است، فرهنگ آپارتمان نشيني را رعايت كنيد و شستن آن را به قاليشويي بسپاريد.

سطح انتخابي شما براي شستشو نبايد آسفالت باشد، استفاده از زمين سخت، سيماني، موزاييك يا زمين شيب دار بهتر است.

مراحل شستشو فرش

 قبل از شستشوي فرش گرد و غبار آن را با تكاندن فرش يا با كشيدن جارو از بين ببريد اما مواظب باشيد تار و پود فرش شما آسيب نبيند. جارو كشيدن به كمك جاروبرقي با مكش مناسب و در همه جهات مي تواند الياف فرش را از هرگونه گردوغبار تميز كند. در غبارگيري معمولي فرش را مي‌ تكانند و يا با چوب بر پشت قالي مي ‌كوبند تا گرد و خاك آن خارج شود. در مورد رنگ دادن يا رنگ ندادن فرش خود اطمينان يابيد زيرا رنگ دادن به فرش دستبافت و يا ماشيني آسيب جدي وارد مي كند. براي اينكه بدانيد فرش شما رنگ مي دهد يا نه، روي سطح فرش يك پارچه يا دستمال سفيد مرطوب بكشيد. اگر پارچه مرطوب رنگ گرفت يعني فرش خود را نبايد به تنهايي بشوييد و بايد شستشوي آن را به افراد ماهر واگذار كنيد. استفاده از مواد شوينده قليايي در شستشوي فرش ممنوع است، پس سعي كنيد اسيديته خنثي به كار ببريد. براي شستشوي فرشتان از پودر شستشوي دستي، شامپو فرش، پودر صابون و مايع ظرفشويي استفاده كنيد و اگر فرش شما خيلي كثيف نيست يا روي آن اثري از لكه چربي نيست، از شوينده رقيق شده با آب استفاده نماييد. همچنين از وايتكس استفاده نكنيد چون فرش و ريشه هاي فرش شما پوسيده مي شود.

به خاطر داشته باشيد از آب ولرم براي شستشوي فرش استفاده نماييد، درجه حرارت آب بايد متوسط باشد و آب خيلي داغ نباشد.

استفاده از سطح سخت و شيبدار براي خروج آب اضافي فرش الزامي است. براي خشك شدن فرش، فرش را به پشت و در فضاي آزاد و به دور از نور خورشيد پهن نماييد. قرار دادن فرش در مقابل نور خورشيد سبب آسيب به بافت فرش مي شود. براي خشك كردن فرش مجاز به استفاده از وسايل گرم كننده و حرارتي نيستيد. به ياد داشته باشيد هنگام پهن كردن فرش بر روي ريشه فرش آب نگيريد زيرا اين كار منجر به زرد شدن ريشه هاي فرش مي شود. استفاده از پارو در جهت خواب قالي باعث مي شود آبي كه در عمق فرش نفوذ كرده خارج شود.(اين كار را چند بار از ابتداي فرش تا انتها در جهت خاب قالي انجام دهيد) . زماني كه پارو كشي را به اتمام رسانديد و آب فرش را به خوبي گرفتيد، فرش را را آرام آرام لول كنيد و هر بار كه لول مي كنيد حتما پشت  فرش را هم آب بگيريد. اگر آبي كه در عمق فرش وجود دارد خوب  خارج نكنيد و در فرش بماند باعث زردي فرش و ريشه ها مي شود.

پس از خشك شدن فرش به آرامي روي آن برس بزنيد تا طرح ها در جاي خود قرار بگيرند.

شستشوي فرش در منزل با دستگاه

امروزه با توجه به نكات نگهداري و شستشوي فرش ماشيني به صورت دستي يا توسط دستگاه، اين امكان را به شما مي دهد تا به صورت خيلي حرفه اي تر فرش خود را با كمترين هزينه و زمان شستشو دهيد. اما شستن فرش با دستگاه در منزل نياز به تخصص كار با دستگاه را دارد، زيرا فرشي كه شما مي خواهيد شستشو دهيد ممكن است بر اثر استفاده نادرست از دستگاه به فرش مورد نظر شما آسيب وارد كند.

پيشنهاد ما مراجعه يا تماس با مراكز معتبر قاليشويي اطراف محل سكونت شما است. ولي در صورت نياز و آشنا بودن با روش كار دستگاه شستشويي فرش ماشيني در منزل مي توانيد اين كار را انجام دهيد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.